Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání
Základní školy M. Choceňského, Choceň
ŠKOLNÍ DRUŽINA PŘI ZÁKLADNÍ ŠKOLE
M. CHOCEŇSKÉHO, CHOCEŇ
„ŠKOLNÍ DRUŽINA – KLÍČEK K DOBRÉ NÁLADĚ, AKTIVNÍ HŘE A PŘÍJEMNÉMU ODPOČINKU“
ŠKOLNÍ DRUŽINA PŘI ZÁKLADNÍ ŠKOLE
M. CHOCEŇSKÉHO, CHOCEŇ
„ŠKOLNÍ DRUŽINA – KLÍČEK K DOBRÉ NÁLADĚ, AKTIVNÍ HŘE A PŘÍJEMNÉMU ODPOČINKU“
Tel.: 466 566 481, 466 566 482, e-mail: skola@zschocho.cz, web: www.zschocho.cz
Ředitelka školy: Mgr. Soňa Teplá
Vedoucí školní družiny: Marcela Jílková
Zpracovala: Marcela Jílková
Verze: 2
Zřizovatel školy: Město Choceň, Jungmannova 301, 565 01 Choceň
Starosta: Jan Pažin
Platnost od 1.9.2017
Obsah: 1. Cíle vzdělávání
2. Formy
3. Obsah
4. Práce se žáky s potřebou poskytnutí podpůrných
opatření
5. Časový plán
6. Materiální a organizační podmínky
7. Personální podmínky
8. Ekonomické podmínky
9. Bezpečnost a ochrana zdraví, psychosociální podmínky
10. Řízení školního zařízení
11. Struktura tematických celků
12. Podmínky přijímání uchazečů
Charakteristika zařízení:
Školní družina je zařízení při ZŠ M. Choceňského, Choceň. Prostory jsou umístěny v budově odloučeného pracoviště v Kollárově ulici, kde se zároveň nachází učebny 1. – 3. tříd. Tato budova je bezbariérová, je umístěna uprostřed městské zástavby. Součástí budovy je nově upravená zahrada. Školní družina má pět oddělení, která využívají hernu, prostory s prodejnou a kuchyňkou, interaktivní třídy.
rozvoj osobnosti člověka – vedeme žáky k odpovědnosti za svou osobu a své zdraví, posilujeme citové vazby mezi spolužáky, učíme vzájemné důvěře a toleranci, podporujeme schopnost pomoci mezi spolužáky, učíme pěknému vztahu k žákům tělesně postiženým.
získání všeobecného vzdělání – formou přípravy na vyučování rozšiřujeme
a upevňujeme vědomosti již získané ve vyučovacím procesu, formou hry rozvíjíme další poznatky dle specializace vychovatelů
pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost – dle věkových schopností žáků na konkrétních situacích navozujeme téma, které lze později řešit a rozvíjet, zařazujeme vhodné hry
utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého – ve školní družině jsou zařazeni žáci
i z jiných etnik, rozvíjíme soudržnost a respektování se, prohlubujeme seznámení se s jejich kulturou vhodnou hrou, besedou a rozhovorem
pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti – vedeme rozhovory, navozujeme vhodné příklady, řešíme momentálně náhodně vzniklé situace
poznávání světových a evropských kulturních hodnot – realizujeme výtvarné práce, soutěže a další akce směřující k tématu
získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně – rozvíjíme již získané informace, pořádáme akce jako třídění odpadu, úklid v okolí školy, tematické vycházky, výrobky z plastů a přírodnin směřující k ochraně přírody.
Zájmové vzdělávání ve školní družině naplňuje svými specifickými prostředky obecné cíle vzdělávání dané školským zákonem. Jedná se především o rozvoj žáka, získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Školní družina umožňuje odpočinkové činnosti a přípravu na vyučování.
PRAVIDELNÁ ČINNOST – je dána týdenní skladbou zaměstnání, dle plánu za přispění žáků plánujeme činnost na celý týden, tématicky je odvozena z obsahu vzdělávání, zařazujeme téma na celý týden
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE – jsou zahrnuty rovněž v obsahu vzdělávání, jsou zařazovány nepravidelně, pro celou školní družinu, některé akce jsou zařazeny pouze pro jednotlivé ročníky
NABÍDKA SPONTÁLNÍCH AKTIVIT – průběžné činnosti po obědě, po organizované činnosti, ranní a koncová družina – tyto činnosti navazují na hlavní zaměstnání
a vycházejí z něho, zařazujeme i nabídku pro méně aktivní žáky, prohlubujeme
a rozvíjíme již naučené a osvojené činnosti
ODPOČINKOVÉ ČINNOSTI – klidové činnosti a aktivní odpočinek doplňující hlavní zaměstnání, uplatnění individuálního přístupu, možnost volby zaměstnání žáků
PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ – psaní domácích úkolů jen dle přání zákonných zástupců, po doporučení třídní učitelky, příprava na vyučování je obsažena v činnostech rozšiřujících poznatky získané ve školním vyučování
Základním prostředkem činnosti školní družiny je hra založená na zážitku účastníků, která obohacuje jejich sebepoznání, rozšiřuje vědomosti a dovednosti. Strategií pedagogické práce je respektování požadavků pedagogiky volného času.
Prostřednictvím volnočasových aktivit posilujeme a rozvíjíme:
Kompetence k učení – učíme žáky dokončit započatou práci, kriticky hodnotit své výkony, klást si otázky a hledat na ně odpovědi, všímat si souvislostí mezi jevy, samostatně pozorovat, získávat vědomosti
Kompetence k řešení problémů – vedeme žáky naučit se hledat různé způsoby řešení, rozlišovat správná a chybná rozhodnutí, uvědomovat si zodpovědnost za své rozhodnutí, umět překonávat počáteční obtíže a práci dokončit
Komunikativní kompetence – rozvíjíme ovládání řeči a mimoslovní komunikaci, schopnost vyjádřit vlastní názor, komunikovat s vrstevníky a dospělými, zapojovat se do diskuse, řešit konflikty, komunikovat kultivovaně, umět se vyjádři písemně
Sociální a interpersonální kompetence – učíme žáky samostatnosti, ke spolupráci ve skupině, respektování dohodnutých pravidel, tolerantnosti a solidárnosti, vytvoření si pozitivní představy o sobě samém
Občanské kompetence – chceme, aby si žák uvědomoval svá práva a práva druhých, dbal na osobní zdraví, rozpoznal vhodné a nevhodné chování, vážil si tradic a podílel se na rozvoji kvalitního životního prostředí
Kompetence k trávení volného času – učíme žáky orientovat se v nabízených aktivitách, umět účelně trávit volný čas, vybrat si zájmové činnosti podle svých dispozic, rozvíjet své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech
Pracovní kompetence – učíme žáky organizovat svou vlastní práci, být schopen spolupráce a práce v týmu, rozvíjet pracovní návyky přiměřeně svému věku, rozvíjet
a poznávat vlastní schopnosti a dovednosti, podílet se na hodnocení a sebehodnocení
Práce se žáky s potřebou poskytnutí podpůrných opatření
Žákům s potřebou poskytnutí podpůrných opatření je při začleňování do volnočasových aktivit věnována zvláštní pozornost. K naplnění svých vzdělávacích možností a uplatnění svých práv na rovnoprávném základě s ostatními je skladba zaměstnání je volena tak, aby se v nich uplatnili a mohli být úspěšní všichni žáci. Vhodným individuálním přístupem
a vhodným výběrem činností umožňujeme začlenění těchto žáků do jednotlivých zájmových aktivit. Na základě doporučení PPP /nebo jiného poradenského zařízení/ je možno začlenit asistenta pedagoga i do prostředí ŠD.
Pro rozvoj talentovaných jedinců nabízí školní družina doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmů. Zájmové kroužky umožňují seberealizaci v oblasti sportovní, jazykové a výtvarné. Na konci školního roku dostávají žáci pamětní list zájmového útvaru.
Práce školní družiny se odvíjí od organizace školní docházky a následně i docházky do školní družiny. Ve školní družině jsou žáci prvních, druhých a třetích ročníků. Další ročníky prvního stupně dochází do školního klubu. Jednotlivé akce a činnosti jsou plánovány pro první, druhé až třetí třídy. Činnost začíná ranní družinou od 6.00 hod. Po vyučování, osobní hygieně a obědě následuje odpočinková činnost. Zájmová činnost školní družiny je od 13.00 hod. do 14.00 hod. Následuje individuální hra, příprava na vyučování a rekreační činnost.
Školní družina má pět oddělení. V prvním a druhém oddělení jsou žáci prvních ročníků.
Ve třetím, čtvrtém a pátém oddělení jsou žáci druhých a třetích ročníků. Může být vytvořeno
i oddělení smíšené.
Každé oddělení pracuje ve své herně. V ranních hodinách a pozdějších odpoledních využívají prostor školní družiny společně s druhými a třetími ročníky. Tyto prostory jsou
v levé části budovy, jedná se místnosti školní družiny.
V první místnosti žáci využívají volného prostoru na koberci a několika nově zakoupených stolečků se židličkami. Jsou zde nové skříně s barevnými kontejnery vybavené stavebnicemi, a pomůckami pro rekreační činnost.
Další místnost je vybavená pro výtvarnou a pracovní činnost. Interaktivní tabule, která je součástí vybavení tohoto prostoru, je také školní družinou využívána. Ve třetí místnosti je prodejna s kuchyňkou, nově zakoupená sedací souprava, na celé polovině místnosti je umístěn koberec. Jsou zde velké stoly pro starší žáky s novými židličkami. Ze třídy je přístup na terasu a následně na školní zahradu, kterou školní družina plně využívá i s jejím vybavením. Školní družina plně využívá i nové průlezky. Další herna školní družiny má také interaktivní tabuli a nové kontejnerové skříňky na stavebnice.
Ve všech prostorách školní družiny se žáci pravidelně střídají. Školní družina využívá ke své činnosti i tělocvičnu školy. Školní jídelna, kam žáci docházejí na oběd, je v areálu školy.
Ve školní družině pracují plně kvalifikovaní pedagogičtí pracovníci. Jednotlivé dovednosti si vzájemně předávají. Pravidelně si všichni doplňují znalosti a dovednosti v akreditovaných kurzech i samostudiem. Na základě doporučení PPP /nebo jiného poradenského zařízení/ je možno začlenit asistenta pedagoga i do prostředí školní družiny.
Školní družina je pro žáky za úplatu. Za určitých podmínek, daných zákonem, může být poplatek prominut.
Žáci jsou na začátku školního roku pravidelně seznámeni s vnitřním řádem školní družiny
a bezpečností při pobytu ve školní družině. Jedná se pobyt ve škole, šatně, na zahradě, v tělocvičně, v jednotlivých prostorách školní družiny, vycházkách a na všech akcích pořádaných školní družinou. Dbáme na dodržování hygieny a ochrany osobního zdraví, ale i ochrany duševního zdraví podporou správného vzájemného chování a správného vztahu mezi spolužáky. Vedeme žáky k vzájemné toleranci, správné komunikaci, individualitě žáka. Vytváříme podmínky pro spoluúčast žáků na životě školy a školní družiny. Informujeme žáky a jejich zákonné zástupce o činnosti školní družiny. Organizujeme společné akce s rodinnými příslušníky. Nabízíme pitný režim. Školní družina je vybavena lékárničkou, vychovatelé jsou pravidelně proškolování v poskytnutí první pomoci.
Školní družina je řízena ředitelkou školy, vedoucí vychovatelka odpovídá ředitelce zařízení za úroveň výchovné a vzdělávací práce, koordinuje a kontroluje činnost, odpovídá za zpracování plánu a jeho plnění.
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Tematický okruh Název činnosti Kompetence
U nás doma | Vyprávíme o životě naší rodiny | 3, 4, 5 |
Kreslíme a malujeme, jak trávíme s rodinou náš společný čas | 4, 6 | |
Mluvíme o rozdělení prací a povinností v rodině – kresba, koláž, malba | 3, 6 | |
Naše škola – naše školní družina | Seznamujeme se s prostředím, orientujeme se v budově | 1, 3 |
Podílíme se na výzdobě školy | 2, 3, 6 | |
Projektujeme ideální třídu, návrhy výtvarně zpracujeme | 1, 6 | |
Hledáme ukrytý poklad ve škole nebo v okolí – orientační soutěž | 3, 5, 6 | |
Cesta do školy | Soutěžíme v orientaci v okolí, kreslíme plánek okolí | 2, 3, 5 |
Povídáme si o bezpečné cestě do školy a domů | 1, 2, 4 | |
Zajímáme se o dopravní značky v našem okolí, určujeme značky | 1, 2, 6 | |
Výlety do blízkého i vzdáleného světa | Pracujeme s mapou našeho města, určujeme známá místa | 1, 2, 3, |
Vybíráme si blízké místo, na které dojdeme podle naší mapy, hledáme cestu | 1, 2, 3, | |
Stavíme krajinu z písku a přírodnin, např. hrad, hory, dálnici | 2, 3, 5 |
LIDÉ KOLEM NÁS
Mí kamarádi | Hrajeme poznávací a kontaktní hry ve skupině, pomáháme řešit problémy kamarádů | 2, 3, 4 |
Hrajeme scénky, dokážeme řešit situace ve skupině | 2, 3, 5 | |
Umíme si pomáhat navzájem, učíme se vzájemnému pochopení | 2, 3, 4 | |
Pozvání do školní družiny | Připravujeme společné akce se zákonnými zástupci | 1, 3, 6 |
Vyrábíme dárky předškoláčkům | 3, 4, 5 | |
Zdobíme družinu o svátcích, slavíme zvyky a tradice | 1, 4, 6 | |
Pořádáme výstavu ve školní družině | 1, 4, 6 |
Cesta kolem světa | Informujeme se o světadílech, umíme získávat informace | 1, 2, 6 |
Rozeznáváme a učíme se chápat rozdíly mezi jednotlivými národnostmi | 1, 4, 5 | |
Čteme pohádky z různých zemí | 1, 6 | |
Malujeme šťastnou planetu | 1, 4, 6 | |
Učíme se toleranci a pořádku | Hledáme a hodnotíme v okolí věci, které se nám líbí | 2, 3, 4, 5 |
Hrajeme pořádkové hry, učíme se pomáhat ostatním | 2, 4, 6 | |
Věnujeme se sebe obslužné práci, opravujeme poškozené hry | 2, 5, 6 |
LIDÉ A ČAS
Měření času | Vyrábíme si vlastní hodiny, soutěžíme v určování a odhadování času | 2, 3, 6 |
Mluvíme o měřidlech času | 1, 3, 5 | |
Na vycházce pozorujeme věžní, sluneční hodiny | 2, 3 | |
Kronika školní družiny | Podílíme se na kronice z fotografií | 1, 3, 6 |
Společně zdobíme školní družinu, dokumentujeme akce | 1, 3, 6 | |
Zakládáme kroniku oddělení | 2, 3, 4 | |
Když jsme byli malí | Vyprávíme si příhody z minulosti | 1, 3, 5 |
Hledáme rozdíly typické pro jednotlivá věková období | 1, 3, 4 | |
Prohlížíme si fotografie | 1, 2, 6 | |
Náš volný čas | Vyprávíme si o prázdninách, malujeme obrázky | 1, 2, 6 |
Plánujeme volný čas, vzájemně se informujeme o aktivitách | 1, 2, 3 | |
Před prázdninami mluvíme o našich plánech | 1, 2, 6 | |
Putování časem | Besedujeme o životě dříve a dnes | 1, 3, 6 |
Tvoříme hrady a stará města, zajímáme se o historii obce | 1, 3, 5 |
ROZMANITOST PŘÍRODY
Kalendář ročních období | Sledujeme změny přírody, život zvířat v různých ročních obdobích – kresba, malba, četba k tématu | 1, 3, 6 |
Vytváříme kalendář – podzim, zima, jaro, léto | 1, 4, 6 | |
Vodní hrátky | Učíme se znát a chránit přírodu | 1, 2, 3 |
Rozlišujeme a poznáváme vodní živočichy | 1, 3, 6 | |
Kreslíme koloběh vody v přírodě | 1, 3, 6 | |
Naši kamarádi – zvířátka | Vyprávíme si o domácích zvířatech | 1, 6 |
Kreslíme domácí mazlíčky | 2, 6 | |
Přikrmujeme a stavíme krmítka, chráníme přírodu | 1, 4, 6 | |
Příroda kolem nás | Umíme se chovat v přírodě, víme, co přírodě škodí | 1, 3, 6 |
Vyrábíme z přírodnin | 1, 6 | |
Dbáme na čistotu a okolí školy | 1, 2, 4 | |
Hrajeme různé poznávací a postřehové hry v přírodě | 1, 3, 6 | |
Tajemství rostlin | Pěstujeme a staráme se o rostliny ve školní družině | 1, 6 |
Navštěvujeme zahradnictví, sledujeme vývoj a růst rostlin | 1, 3, 6 | |
Besedujeme o léčivých rostlinách | 1, 3, 6 | |
Tvoříme výrobky a výtvarné práce z přírodnin | 1, 6 |
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Chci být zdravý | Učíme se správně starat o své zdraví, dbáme na hygienu, dodržujeme pitný režim | 1,6 |
Umíme přivolat pomoc při úrazu, učíme se předcházet úrazu | 1, 2, 3 | |
Hovoříme o lékaři, nebojíme se návštěvy ordinace | 2, 3 | |
Náš zdravý jídelníček | Soutěžíme ve vaření | 4, 6 |
Víme, co nám prospívá a co ne | 1, 2, 3 | |
Umíme připravit slavnostní stůl pro narozeninovou oslavu | 2, 6 | |
Chci být fit | Umíme se správně oblékat – hry, výtvarné práce | 1, 2, 3 |
Chodíme na školní zahradu, sportujeme, pobýváme na čerstvém vzduchu | 6 | |
Účastníme se sportovních akcí a kroužků, pořádáme sportovní olympiádu | 6 |
Každý školní rok tvoří školní družina roční plán, který vychází z tematických celků ŠVP ŠD
a navazuje na školní vzdělávací program školy. Při plánování jednotlivých činností a aktivit spolupracuje školní družina s vyučujícími a navazuje tak na vyučování. Roční plán je rozpracován do měsíčních a týdenních celků.
12. Podmínky přijímání uchazečů do školní družiny
O přijímání žáků do školní družiny rozhoduje ředitel školy, a to na základě vyplněných náležitostí v písemné přihlášce a splněných kritérií pro přijetí, s ohledem na kapacitu školní družiny. Platnost přihlášky do školní družiny je jeden rok.
Kritéria pro přijímání žáků do školní družiny: a) věk účastníků
b) ročník, který žák navštěvuje
Zákonní zástupci jsou seznámeni při zápisu do školní družiny s „Vnitřním řádem školní družiny“, „Směrnicí o vyzvedávání žáka ze školní družiny“ a směrnicí „Úplata ve školní družině“.
Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání je přístupný na webových stránkách školy a školní družiny www.zschocho.cz nebo u vychovatelů jednotlivých oddělení.