Oslovily vás během dopoledne na ulici v Chocni děti a ptaly se na stáří budov? Tak to jste se potkali s badateli z Duhových tříd a stali jste se součástí projektu Historické souvislosti. Žáci 4. a 5. třídy se již v září vydali na exkurze do historie. Nejprve do zámku Častolovice a následně až do Národního muzea v Praze. Proč? Aby se společně naladili na zkoumání souvislostí a objevování nových informací. Během naslouchání výkladu průvodce na zámku Častolovice měli žáci možnost přímo sledovat zámecké pokoje a jejich výzdobu a tak si představovat život šlechty v minulosti. Zaujali je zejména předměty denní potřeby, které byly v minulosti využívány. Jejich zvídavost probudila i některá neznámá slova a sousloví např. – halapartna, vyvlastnění, hrabě, kazetový strop, restaurátor atd. V zámeckém rozáriu měli možnost zapojit všechny své smysly a ověřit si, že latina je stále používaný jazyk.
Projekt Historické souvislosti pokračoval také v Praze v Národním muzeu. Žáci pátrali po souvislostech mezi zámkem Častolovice a Národním muzeem. Cestu ve vlaku využili k četbě zajímavostí o Národním muzeu a Václavském náměstí, práci s textem, doplňování nedokončených vět. V Praze pak vyhledali objekty, o kterých četli. Uspořádali anketu mezi kolemjdoucími a dotazovali se jich na zajímavosti o Národním muzeu a Václavském náměstí. Trénovali tak i komunikativní dovednosti a reakce. Pří komentované prohlídce Národního muzea sledovali popisované objekty, zajímavosti a části stavby historické budovy, sochy a exponáty. Obohatili si svůj slovník např. o slova expozice, exemplář, Pantheon, kupole, busta ad.V Pantheonu bylo už všem jasné, jak spolu Častolovice a Národní muzeum souvisí. Víte to? Stojí tam socha mecenáše a spoluzakladatele Národního muzea Kašpara Mária Šternberk. No a vlastníkem zámku Častolovice je hraběnka Šternberková. Protože budova Národního muzea je víc jak 130 let stará, vydali jsme se zjistit, zda tak staré budovy jsou i v Chocni. A jsou.
Takové učení zážitkem, hledáním, rozhovory a objevováním se nám v Duhové třídě zdá efektivní a zajímavé. Děti se musí hýbat a tak stále protahují a posilují své svaly a při komunikaci s kolemjdoucími rozvíjí své sociální dovednosti.
Děkujeme všem sdílným kolemjdoucím za odpovědi a ochotu si s námi povídat. Ještě se třeba během školního roku potkáme.
Žáci Duhové třídy a paní učitelka Martina